Úřad průmyslového vlastnictví

První kontakt


Jak přesvědčit společnosti, aby si Vás povšimly?

Komunikace

  • Máte-li vlastní výrobek a adekvátní ochranu DV, zašlete tiskovou zprávu do příslušných obchodních publikací. S pomocí odborníka na marketing to možná provedete efektivněji, neboť vydavatelé někdy ignorují informace, které nejsou poskytnuty v požadovaném formátu.
  • Do společností nevolejte. Výjimkou je, potřebujete-li zjistit, komu by bylo nejvhodnější napsat či zaslat e-mail. (Zeptejte se, čemu ve společnosti dávají přednost. E-mail je levnější a jednoduchý, mnohé e-mailové zprávy se však považují za nevyžádanou poštu a zůstávají nepřečteny. Pro první kontakt může být vhodnější běžná pošta.)
  • Obracejte se na lidi z marketingu raději než na techniky. Lidé z marketingu spíše spatří prodejní potenciál Vašeho vynálezu.
  • Nenazývejte se vynálezcem. Jste prostě člověk, který chce dalším obchodníkům učinit obchodní nabídku.

Propagační dopis nebo e-mail

  • Vaším cílem je vzbudit zvědavost, nikoli zavalit čtenáře zbytečnými informacemi. Napište stručné resumé svého vynálezu nebo výrobku na jednu stránku formátu A4. Soustřeďte se jeho komerční výhody, podrobně uveďte, co zvláštního umí, ale nikoli jak to dělá. Použijte obchodní, nikoli reklamní jazyk. Například místo: „Vydělá Vám to miliony!” řekněte: „Vynález je schopen zvýšit významně Váš prodej.&rdquo
  • Fotografii přiložte, pouze pokud (a) máte adekvátní ochranu DV a (b) jde o kvalitní obrázek kvalitního výrobku nebo prototypu.
  • Můžete zmínit přihlášku patentu, neprozrazujte však žádné podrobnosti, a to ani v případě, že přihláška již byla zveřejněna.
  • K resumé přiložte krátký krycí dopis. Například:

    „Přikládám stručné podrobnosti o novém výrobku, o který by Vaše společnost mohla projevit zájem. K dispozici mám prototyp, který bych Vám rád(a) předvedl(a), je-li možno zajistit naprosté utajení.

    Případné schůzky se mohu zúčastnit v poměrně krátké době. Požadujete-li další informace, dejte mi prosím vědět. Těším se na Vaši odpověď.”

  • Neobdržíte-li do dvou až tří týdnů odpověď, zavolejte nebo zašlete e-mail, abyste zjistili, jak byla Vaše myšlenka přijata. Pokud společnost o vynález zájem nemá, nesnažte se přít. Raději zjistěte, proč nemá zájem. Možná se dozvíte něco, co Vám pomůže při oslovení dalších společností.
  • Obdržíte-li odpovědi, nenechte se zmást lichotkami. Pokud společnost tvrdí, že Vaše myšlenka je „geniální” či „naprosto originální”, ale nenabídne schůzku, nemá zájem. Je pouze příliš zdvořilá na to, aby nezájem přiznala. Společnost může rovněž tvrdit, že Vaše myšlenka „v současné době nezapadá do našich plánů”. Skutečnost je taková, že do nich nebude zapadat nikdy.
  • Co když jste byli pozváni na schůzku nebo požádáni o sdělení dalších informací, ale společnost nechce podepsat smlouvu o utajení? Buď jí můžete důvěřovat, nebo se poohlédnout jinde. Požaduje-li konkrétní informace, které chcete uchovat v tajnosti, měli byste zdvořile odmítnout a vysvětlit důvod. Jak však uvádíme v části 5, první schůzka je obvykle možná, aniž byste museli prozradit důvěrné informace.


Pozor!

Při kontaktování společností si dávejte pozor na osoby, které Vás kontaktují a vyjádří dychtivý zájem o Váš vynález. Takto se někdy chovají podvodníci zabývající se údajnou propagací vynálezů (část 3). Poznáte je mimo jiné takto:
• Jakkoli to odůvodní, chtějí po Vás peníze.
• Vyvíjejí tlak, abyste „jednali hned”.
• Mají sídlo v jiné zemi.
• Mají zájem Vás navštívit nebo se setkat v hotelu, ale nemají zájem o to, abyste Vy navštívili je.

Obecně řečeno, dívejte se s podezřením na každou společnost, která ze zdá příliš nadšená pro Vaši myšlenku a příliš ochotná zařídit schůzku nebo další telefonický kontakt. Je dost pravděpodobné, že má zájem pouze o Vaše peníze. Společnost s upřímným zájmem bude jednat mnohem opatrněji a nezávazně a nebude od Vás požadovat žádné platby.
 

Datum poslední aktualizace – 01.12.2011 15:38